PŘEDMĚTY ROZVÍJEJÍCÍ PRAKTICKÉ PEDAGOGICKÉ A DIDAKTICKÉ KOMPETENCE (PEDAGOGICKÁ PRAXE)
Pedagogické praxe probíhají paralelně se studiem. Praxe mají za cíl postupné budování profesní identity. Tento rozvoj můžeme rozdělit do 3 pomyslných etap:
První etapa je postavena na prekoncepci - osobní zkušenosti se školou a vzděláváním v roli žáka a studenta. Druhá etapa je charakterizována jako časné pojetí – student/ka získává první praktické zkušenosti v roli praktikujícího učitele, pro poslední etapu by mělo být již typické uvědomované a teoreticky reflektované pojetí výuky CJ a rozvoj potřebných oborových a pedagogických kompetencí. (srov. Mareš a kol., 1996)
Zde naleznete odkaz na web katedry Pedagogiky s informacemi o hospitacích na praxích : https://www.ped.muni.cz/pedagogika/hospitace-ucitelske-praxe/
Bakalářské studium
Oborová praxe volitelná v bakalářském studiu němčiny (NJ6111- garant Katedra němčiny)
Asistentské praxe a sebezkušenostní příprava na profesi (garant Katedra pedagogiky)
OBOROVÁ PRAXE VOLITELNÁ V BAKALÁŘSKÉM STUDIU NĚMČINY NJ6111
Je určena zájemcům o více kontaktu s prostředím škol a pojetím jazykového učení, která přesahuje samotné vyučování. Studenti vybírají 5 škol, navážou kontakt s vyučující němčiny, se kterým hovoří na témata v dotazníku:
- projekty/projektové týdny
- mezinárodní partnerství
- exkurze do německy mluvících zemí
- motivace pro volbu němčiny jako druhého CJ
Magisterské studium
Ve spolupráci s Katedrou pedagogiky:
- Učitelská praxe I průběžná (10 týdnů, vždy jeden den v týdnu): 16h vlastní výuka a 16h tandemová výuka s provázejícím učitelem
- Učitelská praxe II souvislá (4týdny): 20h vlastní výuka a 20h tandemová výuka s provázejícím učitelem
- Učitelská praxe III souvislá (4t.): 80 hodin ve škole, z toho 40h vlastní výuka.
Praxe mají dotaci vždy celkem120 hodin: student tráví ve škole 80 hodin, zbývajících 40 hodin má na domácí přípravu a úkoly z fakulty. Hodiny strávené ve škole se dělí na hospitace a vlastní výuku.
Pro pozorování vlastní výuky ze strany fakultního vyučujícího je využíván STANDARD KVALITY PROFESNÍCH KOMPETENCÍ STUDENTA, který obsahuje 26 kritérií kvality profesních kompetencí nezbytných pro plánování, realizaci a evaluaci výuky.
Kritéria jsou rozdělena do pěti oblastí:
- Plánování výuky, 2. Podmínky pro učení, 3. Podpora učení, 4. Zpětná vazba a hodnocení výsledků žáků, 5. Reflexe výuky.
Hodnocení z jednotlivých praxí si student zakládá do pedagogického profesního portfolia.
Odkaz na Standard naleznete zde.
Níže naleznete hospitační protokol a kritéria hodnocení hodiny.